AUKCE #16
všeobecná numismatická aukce Macho & Chlapovič
Výčtem 15. aukce ale dubnová nabídka od M&Ch nekončí. Po skončení hlavní dražby sbírky FJI. bude krátká přestávka, aby sběratelé nabrali dostatek sil na nadcházející všeobecnou aukci, ve které bude průřez od nejstarších mincí až po současnost. Co nám tedy Aukce #16 přinese? Zde je krátké seznámení s aukční nabídkou.
Na startovní čáře od prvního pořadí se seřadilo hned několik krásných hexa- a tetradrachem nejen ze slovenského území, ale například též z oblasti Balkánu, nabídku keltských mincí uzavře lopatkovitý statér. V další řadě se představí antické mince ze starověkého římského císařství, kde si zájemci mohou vybrat hned z několika pěkných ražeb například poreformní denár Nera či zlatý solidus Flavia Placidiuse Valentiniana. Nabídka bohemikálních ražeb je v hlavní sálové aukci velmi skromná, za to si dovolím konstatovat, že první zlatá mince z našeho území florén Jana Lucemburského zaujme nejednoho zájemce svým krásným sbírkovým stavem.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 2/2018.
Královská zkušenost Portrétování královny Alžběty II.
V seznamu litých a ražených medailí, které jsem vytvořil, je hodně korunovaných
hlav.
Bez výjimky šlo vždy o historické postavy související s českými dějinami. Jejich
řada začíná prvními přemyslovskými králi, pokračuje Lucemburky a králem Jiřím
z Poděbrad, až třeba k císaři Rudolfu II. Ode všech jsem měl potřebný historický
odstup, který takové práci prospívá. Jiná situace nastává, když medailérovým
tématem není historický král nebo císař, ale současný panovník. Mám s takovým
úkolem čerstvou zkušenost a jí se týkají následující osobní poznámky.
V závěru loňského roku mi dala Česká mincovna pří ležitost vytvořit portrét britské královny Alžběty II. Jednalo se o jednu ze čtyř zlatých investičních mincí a tahle
měla mít hodnotu 250 novozélandských dolarů. Víc než materiál a nominál mě samozřejmě zajímal scénář a technické parametry, zejména průměr. Ten byl úctyhodný – 65 mm – a ve volbě motivů jsem měl velmi vítanou volnost. Podmínkou byl portrét královny na averzu a motiv vztahující se k osobnosti Jana Amose Komenského na reverzu, samozřejmě s příslušnými texty. Projekt čtveřice mincí měl představit několik v ýznamných osobností našich dějin, jejichž formát není jen domácí, ale také evropský, případně světový. Můj dialog s mincovnou, vedoucí nakonec ke shodě nad finální dvojicí návrhů averzu a reverzu, probíhal prostřednictvím zasílání skenovaných kreseb, jejich obměn a variant. Kreseb bylo hodně a zůstaly mi jako doklad této rozhodující fáze práce.
Celý článek naleznete v časopise Mince a bankovky č. 3/2012
DALŠÍ ČLÁNKY
VÍCE O ČASOPISU